Thursday 14 May 2020

RESEPI UDANG SAMBAL

HAI SEMUA KEMBALINYA SAYA DENGAN AZAM BARU SERTA IDEA BARU HAHAHAHA. BAIK HARI NI SAYA NAK SHARE DENGAN KALIAN SEMUA RESEPI UDANG SAMBAL.... HAHAHA MEMANG UDANG SAMBAL ADALAH MASAKAN SENANG DAN TAK SUSAH TAPI NI RESEPI YANG DIGUNAKAN OLEH NENEK SAYA, MAK SAYA KINA TURUN KEPADA SAYA... JADI APA TUNGGU LAGI JOM KITA TENGOK BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN UNTUK HIDANGAN NI....

*Ni cuma gambar hiasan yang saya jumpah di google  yaaa.... 


Bahan - bahan :

  • Udang 1/2 kilo jangan di buang kulit
  • Bawang besar 4 biji (2 biji dipotong halus dan dua lagi dijadikan pest) 
  • Tomato 2 biji besar (1 untuk tumis dan satu lagi dimasukkan dalam sambal bersama udang) 
  • Cili padi 4 (tumbuk sedikit)
  • Daun kari 2 tangkai
  • Daun bawang (untuk hiasan)
  • Serai 1 batang
  • Sos tomato 1 sudu besar dan sos cili 2 sudu besar
  • Kicap manis 1 sudu besar
  • Sos tiram 1/2 sudu
  • Sebuk cili 2 sudu besar
  • Cili giling 1 sudu besar
  • Garam dan gula secukup rasa
Cara - Cara
  1. Pastikan udang di goreng separuh masak sebelum dimasukkan ke dalam sambal.  
  2. Selepas itu tumiskan daun kari, bawang, tomato dan serai sehingga kekuning.
  3. Selepas bahan tumisan telah bertukar warna masukkan cili serbuk dan cili giling. 
  4. Masukkan air sedikit demi sedikit. 
  5. Biarkannya sehingga pecah minyak dalam api yang kecil. 
  6. Masukkan sos tomato, sos cili, dan sos tiram.
  7. Tambah sedikit garam dan gula untuk perasa. 
  8. Akhir sekali masukkan udang, tomato dan serai yang telah ditumbuk.
Taadaaa dah siap pun sambal udang.... Kan dah kata senang!! Resepi ni boleh di gunakan untuk apa2 masakkan bersambal... Okay tata byebye
Tips penting udang ru jangan buang kulit baru bila goreng ia akan cruncy gituu. Tapi x semua orng suka makan dng kulit. Ni cuma cadangan saya lah. 







No comments:

Post a Comment